Laadsnoeren hybride auto’s vriezen vast

Overzicht bijtelling

ANWB krijgt tientallen storingen hybride auto’s

Met de opkomst van hybride auto’s ontstaan er nieuwe storingen. Waren in het verleden problemen met de accu’s een belangrijke storingen, nu gooit vorst roet in het eten voor de hybride rijders. Bij hybride auto’s kunnen de laadsnoeren vast vriezen. Populaire leaseauto’s als de Volkswagen Golf GTE kunnen dit probleem ondervinden.

De ANWB adviseert hen wanneer dat gebeurt vooral niet zelf te te gaan ontdooien met warm water of op een andere manier. Markus van Tol van de ANWB raadt aan om een hulpdienst te bellen: ,,Wanneer zo’n snoer niet loslaat moeten mensen niet zelf proberen het los te krijgen door het bijvoorbeeld te verhitten. Verhitten van de snoer en het laadpunt namelijk niet zonder gevaar. Onze wegenwachten hebben een speciale opleiding gekregen en zijn getraind voor het omgaan met hoogspanning. Zij kennen de methodes om een stekker veilig weer los te krijgen.”

Aantal klachten neemt toe

Exacte aantallen van deze nieuwe storing heeft de Wegenwacht nog niet, maar de ANWB signaleert dat de pechhulp voor vastgevroren laadkabels sterk toenemen. Het gaat om een nieuw probleem dat aan het licht komt door de groeiende populariteit van dit type auto’s. In Nederland rijden, mede door de lage bijtelling, nu bijna 90.000 hybrides rond met laadsnoer.

Winter funest voor bereik hybride auto’s

Voor elektrische rijders is de winter een lastige periode. De accu’s leveren veel minder vermogen door de lage temperaturen en zijn hierdoor sneller leeg.Het Duitse blad Autobild constateerde twee jaar terug dat bij Hybrides van BMW en Tesla het bereik met 50% afnam in winterse omstandigheden.

Ondanks deze forse afname ziet de ANWB nog weinig gestrande hybride rijders. Mensen lijken toch goed te anticiperen en laden vaker bij. Daarnaast gaat een plugin-hybride over op benzine/diesel nadat de accu leeg is. Alleen modellen die volledig elektrisch zijn kunnen van een ‘koude kermis’ thuis komen door de sneller lege accu’s.